Sporządzanie aktów notarialnych
Akt notarialny to dokument urzędowy potwierdzający dokonanie określonej czynności prawnej, a zarazem jedna z jej szczególnych form. Notariusz sporządza akt notarialny, jeżeli wymaga tego przepis prawa lub taka jest wola stron.
Sporządzanie aktów notarialnych
Wśród dostępnych usług oferowanych przez Kancelarię można wymienić m.in. sporządzanie umów sprzedaży, przedwstępnych umów, umów darowizny, umów zamiany, umów zniesienia współwłasności, pełnomocnictw, testamentów, oświadczeń o poddaniu się egzekucji, oświadczeń o ustanowieniu hipotek bądź innych ograniczonych praw rzeczowych, umów działu spadku, umów dożywocia, umów majątkowych małżeńskich oraz umów podziału majątku wspólnego.
Pytania i odpowiedzi
Dokumenty wymagane przy sporządzaniu aktów notarialnych.
Umowa sprzedaży działki zabudowanej - dokumenty
UMOWA SPRZEDAŻY NIERUCHOMOŚCI GRUNTOWEJ ZABUDOWANEJ:
- numer księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości,
- podstawa nabycia nieruchomości, czyli przykładowo akt notarialny obejmujący umowę sprzedaży, darowizny itp., a w przypadku gdy nabycie nastąpiło na podstawie dziedziczenia albo zasiedzenia (bez względu na datę nabycia) bądź na podstawie umowy darowizny albo nieodpłatnego zniesienia współwłasności (zawartych po dniu 1 stycznia 2007 roku) to również zaświadczenie z Urzędu Skarbowego potwierdzające, że podatek z tytułu nabycia nieruchomości nie należał się, bądź podatek został zapłacony w całości, bądź zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia,
- zaświadczenie wydane przez właściwy urząd potwierdzające brak zaległości z tytułu podatku od nieruchomości związanych z nieruchomością,
- zaświadczenie wydane przez właściwy urząd o przeznaczeniu nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego bądź zawierające informację o braku takiego planu, a także stwierdzające czy dla nieruchomości została wydana decyzja o warunkach zabudowy,
- wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej dla nieruchomości wydane przez właściwe Starostwo Powiatowe,
- zaświadczenie wydane przez właściwy urząd stwierdzające czy nieruchomość położona jest na obszarze rewitalizacji bądź Specjalnej Strefy Rewitalizacji,
- zaświadczenie wydane przez właściwe Starostwo Powiatowe wskazujące, że nieruchomość nie stanowi gruntu, o którym mowa w art. 3 ani w art. 37 ustawy o lasach,
- ostateczna decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości – w przypadku, gdy przedmiotem sprzedaży jest działka powstała z podziału nieruchomości,
- dokument wydany przez właściwy urząd zawierający informację na temat dostępu nieruchomości do drogi publicznej,
- świadectwo charakterystyki energetycznej dla budynku posadowionego na nieruchomości,
- zaświadczenie wydane przez właściwy urząd stwierdzające brak osób zameldowanych w budynku posadowionym na nieruchomości,
- jeśli strona umowy pozostaje w związku małżeńskim, w którym obowiązuje umowny ustrój majątkowy – wypis aktu notarialnego dokumentującego umowę majątkową małżeńską,
- umowa przedwstępna sprzedaży – jeżeli była podpisywana,
- w przypadku obciążenia nieruchomości hipoteką – oświadczenie wierzyciela hipotecznego (podmiotu, na rzecz którego ustanowiona jest hipoteka), o aktualnej wysokości zadłużenia oraz terminie i warunkach zwolnienia hipoteki w przypadku pełnej spłaty wierzytelności lub oświadczenie wierzyciela hipotecznego zawierające zgodę na wykreślenie hipoteki,
- jeśli nabycie następuje częściowo ze środków pochodzących z kredytu – umowa kredytowa wraz z załącznikami.
Wszystkie wyżej wymienione dokumenty należy dostarczyć do kancelarii przed umówionym spotkaniem celem ich weryfikacji przez Notariusza oraz przygotowania projektu aktu notarialnego bądź też wysłać na adres e-mail kancelarii: notariusz@annabrejwo.pl, a oryginały dostarczyć w dniu podpisania aktu notarialnego. Należy także mieć na uwadze, że niekiedy wymagane są dodatkowe dokumenty, o których poinformuje Notariusz po zweryfikowaniu wyżej wskazanych dokumentów.
Umowa sprzedaży działki niezabudowanej - dokumenty
UMOWA SPRZEDAŻY NIERUCHOMOŚCI GRUNTOWEJ NIEZABUDOWANEJ:
- numer księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości,
- podstawa nabycia nieruchomości, czyli przykładowo akt notarialny obejmujący umowę sprzedaży, darowizny itp., a w przypadku gdy nabycie nastąpiło na podstawie dziedziczenia albo zasiedzenia (bez względu na datę nabycia) bądź na podstawie umowy darowizny albo nieodpłatnego zniesienia współwłasności (zawartych po dniu 1 stycznia 2007 roku) to również zaświadczenie z Urzędu Skarbowego potwierdzające, że podatek z tytułu nabycia nieruchomości nie należał się, bądź podatek został zapłacony w całości, bądź zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia,
- zaświadczenie wydane przez właściwy urząd potwierdzające brak zaległości z tytułu podatku od nieruchomości / podatku rolnego związanych z nieruchomością,
- zaświadczenie wydane przez właściwy urząd o przeznaczeniu nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego bądź zawierające informację o braku takiego planu, a także stwierdzające czy dla nieruchomości została wydana decyzja o warunkach zabudowy,
- wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej dla nieruchomości wydane przez właściwe Starostwo Powiatowe,
- zaświadczenie wydane przez właściwy urząd stwierdzające czy nieruchomość położona jest na obszarze rewitalizacji bądź Specjalnej Strefy Rewitalizacji,
- zaświadczenie wydane przez właściwe Starostwo Powiatowe wskazujące, że nieruchomość nie stanowi gruntu, o którym mowa w art. 3 ani w art. 37 ustawy o lasach,
- ostateczna decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości – w przypadku, gdy przedmiotem sprzedaży jest działka powstała z podziału nieruchomości,
- dokument wydany przez właściwy urząd zawierający informację na temat dostępu nieruchomości do drogi publicznej,
- jeśli strona umowy pozostaje w związku małżeńskim, w którym obowiązuje umowny ustrój majątkowy – wypis aktu notarialnego dokumentującego umowę majątkową małżeńską,
- umowa przedwstępna sprzedaży – jeżeli była podpisywana,
- w przypadku obciążenia nieruchomości hipoteką – oświadczenie wierzyciela hipotecznego (podmiotu, na rzecz którego ustanowiona jest hipoteka), o aktualnej wysokości zadłużenia oraz terminie i warunkach zwolnienia hipoteki w przypadku pełnej spłaty wierzytelności lub oświadczenie wierzyciela hipotecznego zawierające zgodę na wykreślenie hipoteki,
- jeśli nabycie następuje częściowo ze środków pochodzących z kredytu – umowa kredytowa wraz z załącznikami.
Wszystkie wyżej wymienione dokumenty należy dostarczyć do kancelarii przed umówionym spotkaniem celem ich weryfikacji przez Notariusza oraz przygotowania projektu aktu notarialnego bądź też wysłać na adres e-mail kancelarii: notariusz@annabrejwo.pl, a oryginały dostarczyć w dniu podpisania aktu notarialnego. Należy także mieć na uwadze, że niekiedy wymagane są dodatkowe dokumenty, o których poinformuje Notariusz po zweryfikowaniu wyżej wskazanych dokumentów.
Umowa sprzedaży lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość - dokumenty
UMOWA SPRZEDAŻY LOKALU STANOWIĄCEGO ODRĘBNĄ NIERUCHOMOŚĆ:
- numer księgi wieczystej prowadzonej dla lokalu,
- podstawa nabycia lokalu, czyli przykładowo akt notarialny obejmujący umowę sprzedaży, darowizny itp., a w przypadku gdy nabycie nastąpiło na podstawie dziedziczenia albo zasiedzenia (bez względu na datę nabycia) bądź na podstawie umowy darowizny albo nieodpłatnego zniesienia współwłasności (zawartych po dniu 1 stycznia 2007 roku) to również zaświadczenie z Urzędu Skarbowego potwierdzające, że podatek z tytułu nabycia nieruchomości nie należał się, bądź podatek został zapłacony w całości, bądź zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia,
- w przypadku, gdy z własnością przedmiotowego lokalu mieszkalnego związany jest udział w nieruchomości wspólnej stanowiącej prawo użytkowania wieczystego gruntu nieruchomości, zaświadczenie potwierdzające przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu nieruchomości wspólnej w jego prawo własności wydane w trybie przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów lub dokument potwierdzający, że takie przekształcenie z mocy prawa nie nastąpiło,
- świadectwo charakterystyki energetycznej dla lokalu,
- jeśli strona umowy pozostaje w związku małżeńskim, w którym obowiązuje umowny ustrój majątkowy – wypis aktu notarialnego dokumentującego umowę majątkową małżeńską,
- zaświadczenie wydane przez właściwy urząd stwierdzające brak osób zameldowanych w lokalu,
- zaświadczenie wydane przez właściwego zarządcę nieruchomości wspólnej potwierdzające brak zaległości z tytułu opłat eksploatacyjnych oraz na fundusz remontowy związanych z lokalem,
- umowa przedwstępna sprzedaży – jeżeli była podpisywana,
- w przypadku obciążenia prawa hipoteką – oświadczenie wierzyciela hipotecznego (podmiotu, na rzecz którego ustanowiona jest hipoteka), o aktualnej wysokości zadłużenia oraz terminie i warunkach zwolnienia hipoteki w przypadku pełnej spłaty wierzytelności lub oświadczenie wierzyciela hipotecznego zawierające zgodę na wykreślenie hipoteki,
- jeśli nabycie następuje częściowo ze środków pochodzących z kredytu – umowa kredytowa wraz z załącznikami.
Wszystkie wyżej wymienione dokumenty należy dostarczyć do kancelarii przed umówionym spotkaniem celem ich weryfikacji przez Notariusza oraz przygotowania projektu aktu notarialnego bądź też wysłać na adres e-mail kancelarii: notariusz@annabrejwo.pl, a oryginały dostarczyć w dniu podpisania aktu notarialnego. Należy także mieć na uwadze, że niekiedy wymagane są dodatkowe dokumenty, o których poinformuje Notariusz po zweryfikowaniu wyżej wskazanych dokumentów.
Umowa sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu - dokumenty
- zaświadczenie ze Spółdzielni Mieszkaniowej o przysługującym prawie do lokalu oraz o braku zaległości w opłatach za lokal,
- numer księgi wieczystej prowadzonej dla spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, jeżeli księga taka została założona,
- podstawa nabycia nieruchomości, czyli przykładowo akt notarialny obejmujący umowę sprzedaży, darowizny itp., a w przypadku gdy nabycie nastąpiło na podstawie dziedziczenia albo zasiedzenia (bez względu na datę nabycia) bądź na podstawie umowy darowizny albo nieodpłatnego zniesienia współwłasności (zawartych po dniu 1 stycznia 2007 roku) to również zaświadczenie z Urzędu Skarbowego potwierdzające, że podatek z tytułu nabycia nieruchomości nie należał się, bądź podatek został zapłacony w całości, bądź zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia,
- świadectwo charakterystyki energetycznej dla lokalu,
- jeśli strona umowy pozostaje w związku małżeńskim, w którym obowiązuje umowny ustrój majątkowy – wypis aktu notarialnego dokumentującego umowę majątkową małżeńską,
- zaświadczenie wydane przez właściwy urząd stwierdzające brak osób zameldowanych w lokalu,
- umowa przedwstępna sprzedaży – jeżeli była podpisywana,
- w przypadku obciążenia prawa hipoteką – oświadczenie wierzyciela hipotecznego (podmiotu, na rzecz którego ustanowiona jest hipoteka), o aktualnej wysokości zadłużenia oraz terminie i warunkach zwolnienia hipoteki w przypadku pełnej spłaty wierzytelności lub oświadczenie wierzyciela hipotecznego zawierające zgodę na wykreślenie hipoteki,
- jeśli nabycie następuje częściowo ze środków pochodzących z kredytu – umowa kredytowa wraz z załącznikami.
Wszystkie wyżej wymienione dokumenty należy dostarczyć do kancelarii przed umówionym spotkaniem celem ich weryfikacji przez Notariusza oraz przygotowania projektu aktu notarialnego bądź też wysłać na adres e-mail kancelarii: notariusz@annabrejwo.pl, a oryginały dostarczyć w dniu podpisania aktu notarialnego. Należy także mieć na uwadze, że niekiedy wymagane są dodatkowe dokumenty, o których poinformuje Notariusz po zweryfikowaniu wyżej wskazanych dokumentów.
Testament - informacje
TESTAMENT:
- dane osobowe testatora,
- dane osobowe spadkobiercy bądź zapisobiercy,
- w przypadku, gdy przedmiotem zapisu windykacyjnego ma być konkretna nieruchomość to także numer księgi wieczystej dla tej nieruchomości.
Pełnomocnictwo - informacje
PEŁNOMOCNICTWO:
- dane osobowe mocodawcy,
- dane osobowe pełnomocnika,
- numer księgi wieczystej dla nieruchomości, jeżeli pełnomocnictwo ma dotyczyć czynności rozporządzających bądź obciążających tą nieruchomość.
Umowa majątkowa małżeńska - dokumenty
UMOWA MAJĄTKOWA MAŁŻEŃSKA:
- odpis skrócony aktu małżeństwa (w przypadku, gdy umowa majątkowa małżeńska jest zawierana po zawarciu związku małżeńskiego),
- dane osobowe małżonków.
POTRZEBUJESZ PORADY W SWOJEJ SPRAWIE?
UMÓW SIĘ NA BEZPŁATNĄ KONSULTACJĘ
Skontaktuj się
Wybierz dogodną formę kontaktu
E-mail:
Jeśli wolisz, możesz napisać do nas e-mail na poniższy adres:
Telefon:
Nie zawsze możemy odebrać, zawsze jednak oddzwaniamy.
Biuro:
Zapraszamy również do odwiedzin w biurze. Warto jednak wcześniej się umówić.
87-720 Ciechocinek